
Det är säkert många som är nyfikna på vad som händer med nya ridhuset, så här kommer en liten uppdatering.
Lite bakgrund först
I och med att BuRF blev beviljade bidrag från Allmänna arvsfonden i början av året, så är finansieringen för att bygga ett nytt ridhus klar. Anläggningen ägs av Burlövs kommun sedan ett antal år tillbaka och de har klubbat igenom sin del av budgeten i höstas.
BuRF har ett driftsåtagande på anläggningen. Förenklat kan man säga vi ser till att det bedrivs ridskola och att saker tas om hand, så det är ett tätt samarbete med kommunen.
Det nya ridhuset kommer att byggas och ägas av kommunen och BuRF är med och kravställer utifrån våra önskemål och har representanter i både projektgruppen och styrgruppen.
Hur långt har det kommit nu då?
Det är en del byråkrati som måste bli rätt för att få nyttja de 10 miljonerna från Allmänna arvsfonden (och undvika att bli återbetalningsskyldiga). Att allting görs enligt deras villkor har tagit lite tid att få koll på.
Vidare är kommunen en offentlig instans, så där finns ytterligare regelverk för hur projekt bedrivs och handlas upp att följa. Men nu börjar det flesta frågetecknen om hur de finansiella transaktionerna ska sättas upp vara på väg att redas ut. En projektledare är tillsatt på kommunen och under april är planen att bland annat en arkitekt, en landskapsarkitekt och en geotekniker ska påbörja sina delar av arbetet.
När tror vi att ridhuset är redo att invigas?
Vi längtar väl alla efter den dagen och än är det svårt att ha något vettigt svar då det är så tidigt i processen. Det bästa vi kan få är en kvalificerad gissning, som är att om allt går som tänkt, så våren 2026. Vi håller tummarna!
Fortsättning följer…